Suomiな気分で!

日本に居ながらフィンランド気分が味わえる(本人がですが…)ブログをめざします

ドキュメント3.5時間~ヘルシンキのアイスクリーム・キオスクにて(その2)

前回の続きです。開店からおよそ1時間が経ちました。


10時55分
Henna Kokon valinta on kermatoffee.
”Lapsuudessani 1950-luvulla jäätelöä syötiin vain erityisissä hetkissä ja ainoastaan kesällä. Silloin kävimme jäätelökioskilla, kun ajoimme perheen kanssa asioille Kemin keskustaan. Lähikaupassa ei muistaakseni myyty jäätelöä. Mieleeni ovat jääneet puikot, joita sai vaniljan ja mansikan makuisina. Kun tuutit tulivat kauppoihin, ne olivat jotain ihmeellistä.”
ヘンナ・コッコさんが選んだのはバタースコッチである。
「私が子供のころだった1950年代、アイスクリームは夏の特別な時にだけ食べられるものだった。私たちは家族で車でケミの中心街へ用事に行ったとき、アイスクリーム・キオスクに行った。私の記憶では近くの店ではアイスクリームを売っていなかった。私の記憶に残っているのはバニラとストロベリーの味がしたアイスバーだった。コーンが店に登場したとき、なにか奇妙だった。」


10時58分
Kaarlo Tuominen, 7, Olli Tuominen ja Ira Tuominen ottavat kaikki maraschinon eli kirsikan.
”Tämä on traditio. Tulemme joka vuosi tänne aloittamaan kesää poikani ja äitini kanssa”, Olli Tuominen kertoo. ”Tämä paikka rentouttaa”, Kaarlo Tuominen jatkaa. ”Maraschino oli tällä kertaa yllätys. Muistaakseni se on näyttänyt erilaiselta”, sanoo Ira Tuominen. ”Tästä olemme kiistelleet. Äiti sekoittaa maraschinon rommirusinaan”, Olli Tuominen sanoo. ”Olemme kuitenkin yksimielisiä siitä, että valitsemme aina kesän aloituksessa maraschinojäätelön jaettavaksi.”
カーロ・トゥオミネンさん(7歳)、オッリ・トゥオミネンさん、イラ・トゥオミネンさんは3人ともマラスキーノ(マラスカ種のサクランボを原料としたリキュール)すなわちチェリーを選んだ。
「これは伝統である。私たちは母と息子を連れて毎年ここに夏を始めに来る。」とオッリ・トゥオミネンさんは話す。「ここはリラックスする」とカーロ・トゥオミネンさんが続ける。「今回、マラスキーノはサプライズである。覚えている限り、それは変わったものにみえる。」とイラ・トゥオミネンさんは話す。「私たちはこれについて話し合ってきた。母はマラスキーノをラムレーズンと混同している」とオッリ・トゥオミネンさんが言う。「しかしながら、私たちは夏の始めはいつもマラスキーノアイスを分かち合うために選ぶことについては同じ意見である。」


11時19分
Juhani Luukkonen haluaa rommikrokantin.
”Olemme puolisoni kanssa matkalla Etelärantaan, sillä sieltä rakkaan ystävän tuhkat viedään mereen. Meillä oli paljon aikaa, ja tulimme nautiskelemaan jäätelöt ensin. Jäimme autoon, koska täällä on hyvät penkit ja mukava istua. Täällä on syöty ennenkin ja nautittu.”
ユハニ・ルーッコネンさんはラム・クロッカンを望む。
「私たちはパートナーと一緒に南海岸を旅行している。というのは、そこで恋人の友だちの灰を海に撒くのだ。私たちには時間がたくさんあった。そして、まずアイスクリームを楽しみに来た。私たちは、ここには良いベンチがあって座り心地がよいので車中泊をした。以前もここで食べ、楽しんだ。」


11時30分
Juha Valtosen valinta on lakritsi.
”Kun edellinen tehtävä tuossa lähistöllä päättyi, päätimme pistäytyä pelastuslaitoksen kollegojeni kanssa jäätelölle. Olemme koko ajan hälytys­valmiudessa, työt velvoittavat. On ihan sama, istummeko asemalla varjossa vai kansan keskellä.”
ユハ・ヴァルトネンさんが選んだのはラクリッツだ。
「ここの近くでの前の任務が終わったとき、私たちは救急隊の仲間と一緒にアイスクリームスタンドに立ち寄ることにした。私たちは、その間じゅう警戒態勢だった。仕事は義務だった。駅で日陰に座っていようが、あるいは人ごみのなかに座っていようが、それはどうでもよいことだ。」


11時44分
Wasana Namkaew ottaa kookoksen.
”Tilaan aina kookosjäätelön, sillä se muistuttaa lapsuudestani. Thaimaassa syötiin paljon kookosmustapaputikkujäätelöitä, koulussakin myytiin niitä. Kookosjäätelö on kuin pala Thaimaata.”
ワサナ・ナムケオさんはココナツを選ぶ。
「いつもココナツアイスクリームを注文する。子供のころを思い出させてくれるからだ。タイではココナツ、ブラックビーンのアイスバーをたくさん食べた。学校で売っていたんだ。ココナツアイスクリームはタイのひとつの断片のようだ。」


12時06分
Jari Monola haluaa mokan.
”Tämä mokkajäätelö saisi maistua vahvemmalta. Suutuntuma on hyvä.”
ヤリ・モノラさんはモカを望む。
「このモカアイスクリームは濃い味がする。口当たりがよい。」


12時14分
Kaikkia makuja on maistettu, kun Luis Fernando ottaa ensimmäisenä tänään mantelisuklaan.
”Aiemmin ihmettelin, miksi ihmiset Euroopassa haluavat mennä heti auringonpaisteeseen. Vanhassa kotimaassani Brasiliassa ihmiset viihtyvät mieluummin varjossa. Nyt kun olen asunut Pariisissa talven ja kevään ajan, ymmärrän muita. Nykyään haluan itsekin nauttia auringosta.”
ルイス・フェルナルドさんが今日初めてアーモンドチョコレートを求めたところで、すべての種類がひととおり売れた(文字通りはすべての味が食された)。
「以前、なぜヨーロッパでは人々は日なたに行きたがるのか不思議に思った。昔の私の国であるブラジルでは、人々はむしろ日陰で楽しんでいる。今、冬と春をパリで暮らすと、そうではないと理解した。今では、私自身も陽ざしを楽しんでいる。」


13時31分
Seitsemän jäätelömakua neljästätoista on myyty loppuun. Jäätelökuorma saapuu täyttämään tyhjiä pakastimia.
14種類のアイスクリームのうち7種類が売り切れた。アイスクリームを積んだ車が空のフリーザーを補充しに到着した。


記事は以上です。


ラクリッツ味…フィンランドらしいアイスクリームですね。個人的に私は食べようとは思いませんが。


ところで、もし私がインタビューされたら、きっとこう答えるでしょう。
Rommirusina on minun suosikki jäätelömakuni.   Mutta sitä ei myydä täällä.  Niin tänään valitsin turvallisen vaniljan.   Seitsemän vuotta sitten löysi HS-n verkkosivustolta artikkelin jäätelöstä.  Se artikkeli paljasti, mitä jäätelöä ostat kioskista.  Avasin sivuston, ja vastasin kysymksiin.  Tuloksena oli siitä, että jäätelötyypini oli rommirusina.  Yllätyin ja olin iloinen koska se oli minun suosikki jäätelömakuni.   
ラムレーズンは私が一番好きなアイスクリームフレーバーである。しかし、ここでは売っていない。だから今日は無難なバニラを選んだ。7年前、私はHSのウェブサイトでアイスクリームに関する記事を見つけた。その記事は、あなたがどんなアイスクリームをキオスキで買うかを明らかにするものだった。私は、そのサイトを開き、質問に答えた。結果は、私のアイスクリームのタイプはラムレーズンだというものだった。私は驚いた、そしてうれしかった。なぜなら、それは私の一番好きな アイスクリームフレーバーだったからだ。


その記事を読んだときの投稿は、 ここにあります。残念なことに現在のHSのサイトでは当時の記事を見ることはできません。

×

非ログインユーザーとして返信する