Suomiな気分で!

日本に居ながらフィンランド気分が味わえる(本人がですが…)ブログをめざします

ヘルシンキで読書に最適なカフェ(その2)

前回に続き、読書におすすめのカフェ、2軒目はおなじみのカフェ・エスプラナードです。


Café Esplanad カフェ・エスプラナード
開店時間は、月~金:9~20時、土:10~19時、日:11~19時
予算は、コーヒー3.60e、シナモンロール4.50e


Pään kokoiset korvapuustit hupenevat vitriinissä sitä mukaa, kun ihmisiä valuu sisään. Laman moukaroimaan Helsinkiin vuonna 1994 avautuneen Café Esplanadin kuuluisia jättikorvareita löytyy myös pieniruokaisille “vain” nyrkin kokoisina. Vielä pienempään nälkään menevät samoista pullista kuivatetut korput. Paikalla on ollut oma paahtimo jo vuosia. Kahvit ovat laadukkaita, ja santsikuppi kuuluu hintaan. Sopet ja nurkat moneen tasoon levittäytyvässä kahvilassa ovat omiaan lukemiseen. Akustiikka on mukavan pehmeä. Kun haluaa taukoa kirjasta, on turistien Helsinki-reaktioiden salakuuntelu parasta viihdettä.
人々が中に流れ込んでいくと、ショーケースの中にある頭のサイズのシナモンロールがしだいに減っていく。不況がヘルシンキに大打撃を与えた1994年にオープンしたカフェ・エスプラナードの有名なジャンボシナモンロールは、小食の人たちにはちょうどこぶし大のものもある。さらに小腹がすいた人たちには、同じプッラを乾燥させたラスクがある(文字どおりは「小腹がすいた人たちにやってくる」)。コーヒーの質は良く、おかわりは値段に含まれている。この多くの階に広がっているカフェには、自分の読書向けの静かなスポットやコーナーがある。音響は心地よくソフトである。本からちょっと離れたいときは、旅行者のヘルシンキに対する反応を盗み聞きするのが最上の楽しみである。


最後はHiihtomäentie(ヒーヒトマキ(強引に日本語にすれが「スキーの丘」)通り) 37 にあるカフェです。ヘルシンキ中心部から離れていますので、旅行者が訪れるのは難しいかもしれません。


カフェの名前はKahvila Verso(カフェ・ヴェルソ)、月~土の11~17時に開いています。


予算は、カプチーノ:3.80e、はちみつのケーキ:4e


Kesällä tulee helposti hakeuduttua sille aurinkoisimmalle terassille, mutta viimeistään pitkän hellejakson jälkeen kiinnostaa viileys. Länsi-Herttoniemen Erätorilla sijaitseva Kahvila Verso pisti Sukulan kanssa kuppilansa kuntoon vuonna 2018. Lounasaikaan runsas kasvisbuffet on paikallisten keskuudessa suosittu. Itse olen nauttinut terassilla mukavan mausteisesta hunajakakusta ja hyvävaahtoisesta cappuccinosta vetävän kirjan äärellä. Erätori on miljöönä rauhallinen, sen tunnelmaa rytmittävät ajoittaiset ohiajavat autot ja viereisessä puistossa leikkivät lapset. Verson terassilla ei tarvitse myöskään pelätä nälkäisiä lokkeja.
夏、そこの一番日当たりの良いテラスへと容易に惹かれていく。しかし、遅くとも長く続いた夏日の後、涼しさが重要になる。西ヘルットニエミのエラ広場(正式にはEränkävijän tori)にあるカフェ・ヴェルソは、2018年にレストラン・スクラとともに自身のカフェを整えた。ランチタイムには豊富なサラダバーが近くの住民の間で評判である。私自身、テラス席で、心惹かれる本を傍らに、味の良いハチミツのケーキとほどよく泡立ったカプチーノで心地よい思いを楽しんだ。エラ広場は環境としては平穏である。断続的に近くを通る車や隣接する公園で遊ぶ子供たちが、その雰囲気をリズミカルにしている。ヴェルソのテラスでは、腹を空かせたカモメを恐れる必要すらない。


記事は以上です。


2軒目に紹介されたカフェ・エスプラナード、ヘルシンキ旅行をしたときに何度かその前を通っているのですが、残念ながら入ったことはありません。夏のヘルシンキのカフェは、外の席がいつもいっぱいで混んでいる印象を持つのですが、建物の中に入ると意外と空席があったりするので、勇気を出して入ってみれば良かったと思っています。


コーヒーの値段が高いと思いましたが、お代わりできるのであれば納得!

×

非ログインユーザーとして返信する